Dag 16: van Nuwa Eliya naar Kandy

21 maart 2024 - Kandy, Sri Lanka

Gisteravond nog heerlijk gegeten bij Ceylon Kitchen op aanraden van de eigenaar van ons hotel. De Chicken Tikka Massala smaakte heerlijk. Ik had gevraagd voor een beetje Spicy. Maar dat is al meer dan genoeg Spicy. Het brandt niet alleen in de mond, maar ook in de kont. Je staat hier werkelijk in vuur en vlam. Maar wel heerlijk. Voor mij tot nu toe the best of Sri Lanka.

Vanochtend om 8 uur de wekker. Het heeft een beetje geregend. De eerste keer hier sinds twee weken. Lekker ontbeten en daarna weer de spullen in de bagageruimte van Truus gelegd. We hebben een lange rit voor de boeg vandaag. Omdat we maar 1 nacht in Kandy verblijven, willen we onderweg naar het volgende hotel wat bezienswaardigheden bezoeken. Totale rit is weer rond de 100 km. Maar dit keer geen rechte weg. Het is een prachtige weg door de theevelden met heel veel bochten. Langs de weg heel veel kraampjes met verse groente en aardbeien. De koele temperatuur is daar waarschijnlijk beter voor. We gaan weer richting de warmte. In Kandy hebben we 's avonds geen lange mouwen nodig.

Na 65 km zijn we bij de Ambulawawa toren. Bij deze toren zie je voornamelijk lokale mensen en weinig toeristen  is misschien toch niet zo bekend. Ik vond de toren heel indrukwekkend. De toren ligt op 1087 meter hoogte. De toen zelf is 48 meter hoog.  Binnen in de toren loopt een trap en buitenom loopt een trap, waardoor je 360 graden panoramisch uitzicht hebt. De treden buiten om worden steeds smaller. Op een gegeven moment moet je dwars gaan lopen anders pas je niet door de opening. En je kunt niet met 2 personen langs elkaar lopen. Maar er gaan wel mensen omhoog en omlaag. In de toren zijn openingen waar je even in kan kruipen zodat mensen kunnen passeren. David is halverwege afgehaakt ivm hoogtevrees. Ik ben alleen doorgelopen tot helemaal boven. Het was bewolkt vandaag waardoor het uitzicht niet helemaal tot zijn recht kwam. Maar de beleving naar boven vond ik geweldig. Beneden wilden we wat drinken, maar we moesten wel erg lang wachten. Uiteindelijk maar doorgereden tot in Kandy. Onderweg naar Kandy was het al vreselijk druk op de weg.  Maar in Kandy was het nog erger dan in Colombo. Overal verkeer, uitlaatgassen. Je weet niet waar het verkeer allemaal vandaan komt. Je komt ogen te kort en dan moet je ook nog opletten waar je naar toe moet rijden.  We wilden de temple van de tand gelijk meepakken. Nu nog een parkeerplek zoeken. Bij toeval rijden we een straat in en daar was een parkeergarage. Truus geparkeerd met onze bagage vastgeketend met een kabelslot. De tempel was gelukkig vlakbij. Bij de tempel aangekomen was ik mijn jasje vergeten. Ik had geen bedekte schouders en dan mag je niet naar binnen. We hadden maar 2 sarongs bij ons en David had ook geen lange broek aan. We hadden er drie nodig. Langs de weg een sarong gekocht voor 9 euro!! Hij vroeg 15 euro. Er kwamen nog wat gidsen vragen voor een rondleiding, maar daar hadden we geen zin in. We wilden gewoon zelf even rondlopen. Tickets gekocht, sarongs om en schoenen uit en toen mochten we naar binnen. Deze tempel is een van de meest heilige Boeddhistische pelgrimsoorden van de wereld. Dagelijks komen er duizenden Boeddhisten naar de tempel omdat hier de linkerbovenhoektand van Boeddha wordt bewaard. Deze kun je niet zien en wordt zeer streng beveiligd. 'S avonds zou er in de tempel een ceremonie en dans zijn maar dan is het donker en willen we hier niet rijden. Na de tempel Truus weer opgehaald uit de garage. Parkeerkosten 35 cent. Nog een half uur rijden naar het hotel. Daar aangekomen ingechecked en naar de kamer gegaan. David was er helemaal klaar mee.  Helemaal kaputti. Bleek de airco ook nog niet te werken. Terug naar de receptie en uiteindelijk een andere kamer gekregen. We hebben nu ieder een eigen was ruimte. We kunnen een rondje lopen van de slaapkamer naar het was/douche gedeelte. David is nog even gaan zwemmen. Zwembad helemaal voor ons alleen. Er was verder niemand. Snel douchen want het is onderhand alweer 19 uur geweest. We hebben geen zin meer om op pad te gaan. Dan maar eten in het restaurant van het hotel. Dit was een buffet. Voor een 5 sterren hotel vond ik het niet veel voorstellen. Maar we hebben gegeten. Een nacht is toch te kort hier om alles te zien. We hebben dus maar besloten om de botanische tuin over te slaan. We wilden deze eerst nog morgenvroeg doen, maar dan moeten we weer helemaal door Kandy en daar hebben we geen zin meer in. Want morgen moeten we ook weer 100 km rijden naar Sigiriya. Hopenlijk is die weg wat rustiger.

Groetjes en tot morgen

Ambuluwawa torenTemple of the toothTemple of te toothSerendip stone bungalow hotelTemple of the toothTemple of the tooth

1. Marian:
    21 maart 2024
    Was weer een mooie en drukke dag.
    Leuk verslag weer.
    De sarong stond David enig. 😅😅😅