Dag 21: van Trincomalee, via Mihintale naar Anuradhapura

26 maart 2024 - Anuradhapura, Sri Lanka

Vanochtend weer een super deluxe ontbijt. Met croissants, bananenpannekoekjes, cake en bladerdriehoekjes gevuld met groente, banaan, meloen, ananas en papaya. Vruchtensap, toast met jam, omelet koffie en thee. We kregen het niet eens op. Na het ontbijt weer met Truus vertrokken. Het is vandaag weer ongeveer 100 km rijden. We reden langs Mihintale en besloten deze tempel vandaag te doen en niet morgen tegelijkertijd met Anuradhapura. Ik had gelezen dat je de berg een stuk met de auto kon doen. Toch maar proberen met Truus. Helaas trok ze het niet en wilde ze ook niet meer starten. We kregen gelijk hulp en er sprong iemand in de tuk tuk. Het was weer een accuklem die los zat maar nu de andere. Truus startte weer en David mocht achterin gaan zitten. De meneer zag dat we bagage bij ons hadden en wilde Truus niet op de parking zetten vanwege de vele apen die hier alles slopen op zoek naar eten. De meneer heeft Truus naar boven gereden en geparkeerd bij de politie. Hier mogen normaal geen voertuigen komen, maar wij hadden permissie.

De politie zou onze tuk tuk bewaken. De meneer  was natuurlijk een gids en we konden het niet maken om alleen op pad te gaan. Voor 15 dollar wilde hij ons wel 1,5 uur rondleiden naar boven. En wat deed hij het leuk. Hij heeft ons alles laten zien. Mihintale wordt gezien als de plek waar het Boeddhisme begon. Hier vond de ontmoeting plaats tussen de Boeddhistische monnik Mahinda en koning Tissa die vervolgens het Boeddhisme in Sri Lanka introduceerde. Op de top van de berg staat de witte stoepa Maha Seya. Het laatste stuk mag je geen schoenen aan en moeten schouders en knieën weer bedekt zijn. Ik had maar sokken aangetrokken want de bodem en trappen zijn loeiheet en spekglad. Maar met hulp van de gids ben ik toch weer boven gekomen. Nog wat grote rotsblokken trotseren en dan komen we op een hele mooie plek voor de foto's. Ook hier had ik weer wat hulp nodig want die steen was spekglad. Maar wat een uitzicht weer en de gids maakte er een hele fotoshoot van. Nog even bij de monniken gaan kijken en bij de tempel en toen weer naar beneden. Gids betaalt en Truus weer opgehaald bij de politie. We wilden de politie betalen, maar dat wilden ze niet. De gids zei geef maar geef ik het later. De politie durft dat niet aan te nemen. Uiteindelijk zal het wel in zijn eigen broekzak verdwijnen so what.

Truus start nog steeds niet goed en toch maar even langs een garage gereden om de klem aan te laten draaien. De monteurs worden helemaal zenuwachtig als we binnen komen. Ze spreken geen woord engels. Gewezen wat moest gebeuren en toen was het weer gefixt. Gratis weer, wat een service.

De gids vroeg nog of we naar de tempels in anuradhapura gingen en wat we daar wilden zien. Er zijn gratis stoepa's en betaalde nl. De entreeprijs schijnt 30 dollar pp te zijn. Best veel geld en we hebben eigenlijk geen zin om al die stoepa's te gaan bezichtigen. De gids kan ons via een achterdeur naar binnen leiden voor 30 euro. Hij komt ons ophalen in het hotel om 8.30 uur en dan rijden we met Truus die kant op. We gaan het beleven morgen.

Vanmiddag nog lekker gezwommen in het zwembad. Het is hier nu 36 graden.

MinhitaleMihintaleMihintaleMihintaleMihintale

1. Marian:
    26 maart 2024
    Mooie dag vandaag.Prachtige foto's.
    Temperatuur is ook aangenaam geloof ik
    😊😊😊
    Hier wind en 11 graden.
  2. Monique van Bergen:
    26 maart 2024
    Vandaag was het heel warm 38 graden. Om de tempels te bezoeken zeker. Maar daarna is het zwembad weer heerlijk
  3. Trudie en Evert:
    26 maart 2024
    Wat een avontuur beleven jullie iedere dag.
    Het is ook heel afwisselend en prachtig om te zien.

Geniet ervan
  4. Monique van Bergen:
    27 maart 2024
    Het land is ook heel afwisselend. We moeten alleen nog een keer terug. Hebben nog niet alles gezien
  5. RIA van Bergen:
    26 maart 2024
    Spannend verhaal weer. Geniet er lekker van groetjes xxx

Jouw reactie