Dag 22: tempels Anuradhapura

27 maart 2024 - Anuradhapura, Sri Lanka

Vanochtend ontbeten in dit leuke hotel Heladiv. Wat zijn de mensen toch weer beleefd hier. Ze zijn echt bang dat ze te weinig te eten geven en blijven maar vragen of je nog iets wilt. We krijgen alweer een appje van de gids dat hij op de grote weg staat. Wat zijn ze hier toch altijd perfect op tijd. Bijna altijd te vroeg. Met Truus richting gids gereden en daar heeft de gids het stuur overgenomen. We hebben de tempels gedaan waar bijna geen toeristen komen. Leuk om te zien dat alle mensen in het wit gekleed gaan en eten en bloemen meenemen om te offeren aan Boeddha. Overal staan mensen te bidden. Hele families met kinderen en babies. Het begon bewolkt vanochtend. Bij de eerste tempel was de vloer nog niet zo heet, maar later hebben we toch sokken moeten aantrekken. Je mag hier ook geen hoofddeksel dragen. Lekker heet op de kop. We hadden geluk er vond net een ceremonie plaats bij de stoepa. De mensen lopen allemaal met een heel groot lint in de kleuren van het Boeddhisme. Dit lint wordt helemaal om de stoepa gewikkeld en is net zo lang als de stoepa hoog is en bevat evenveel olifantjes in de muur er omheen.

Anuradhapura was ruim 1200 jaar de stad waar alles gebeurde. Het was de machtige hoofdstad van het anuradhapura rijk. Een koningsstad. Vandaag de dag wordt het nog altijd als een heilige stad gezien, mede door de boom der verlichting, de Bodhi boom. De vijgenboom waaronder de Boeddha zijn verlichting vond. Anuradhapura is een belangrijk pelgrimsoord in Sri Lanka en valt nu ook onder Unesco. De bodhiboom is een van de belangrijkste plekken ter wereld voor Boeddhisten. Rondom de boom vind je 4 stoepa's van 80 meter hoog die deze Boeddhistische plek moeten beschermen.

Deze boom is meer dan 2000 jaar oud  en tevens een van de oudste levende bomen ter wereld.

Deze boom wordt beschermd door een muur en wordt vereerd door duizenden Boeddhistische pelgrims die er elke dag van het jaar een eerbetoon brengen.

Bij een tempel hebben we nog een wit touwarmbandje gekregen. Volgens de gids brengt dit geluk. Naar de verschillende stoepa's zijn we met Truus gereden ivm de afstand. Als laatste zijn we nog bij een archeologische plek geweest waar we nog leuke foto's gemaakt hebben. Nog samen iets gedronken met de gids en toen vroeg hij of we nog meer stoepa's wilden zien. We hadden het zo warm dat we het wel genoeg vonden. Het was ondertussen 13 uur en we hadden al 4 uur gewandeld. De gids weer afgezet bij de bushalte en terug naar het hotel gereden. Tijd voor het zwembad. Maar toen begon het te regenen. Onze eerste plensbui deze vakantie. Het duurde gelukkig maar 10 minuten en toen was het weer droog.

Vanmiddag lekker luieren bij het zwembad en morgen weer een lange rit te gaan naar Negombo. Ongeveer 140 km en maar hopen dat Truus geen kuren heeft.

AnuradhapuraAnuradhapuraAnuradhapuraAnuradhapuraMihintaleAnuradhapura

1. Monique:
    27 maart 2024
    Weer geweldige foto's en wat voor een keien 😍.
    Goede reis morgen en voorzichtig 😘
  2. RIA van Bergen:
    27 maart 2024
    Wauw wat een mooie foto 's weer goeie vlucht terug groetjes RIA
  3. Marian:
    Prachtige foto's.
    Weer een heel mooie dag.
    Het armbandje breng geluk dus Truus redt het wel👍👍
  4. Monique van Bergen:
    😍😍