Dag 5: Tsunami museum, Galle en Wijaya beach

10 maart 2024 - Hikkaduwa, Sri Lanka

Vanacht eindelijk een hele nacht doorgeslapen. Vanochtend ontbeten aan het strand. Lekker rustgevend bij het geluid van de golven. Wij worden daar altijd heel gelukkig van. Truus weer gestart en naar het Tsanami museum gereden. Hier hangen allemaal foto's van de tsunami die in Sri Lanka geweest is in 2004. Aan de oostkant waren het golven van 30 meter hoog. Aan de kant waar het museum staat waren de golven 15 meter, is in het westen. De mevrouw die de rondleiding deed heeft zelf 55 minuten met haar kind in een boom gehangen en hebben het gelukkig overleefd. Foto's van overledenen hingen achter een gordijn. Dit werd geopend als je dit wilde zien. Er zijn in Sri Lanka ongeveer 40000 mensen overleden. We mochten geen foto's maken, dat is ook wel begrijpelijk natuurlijk. Het heeft ons in ieder geval emotioneel best geraakt. We hebben een donatie achter gelaten. Dit geld wordt nog altijd geïnvesteerd in de kinderen die zonder ouders zijn  achter gebleven. Aan de overkant van het museum is een herdenkingsmonument gemaakt. In de zee staat een klein tempeltje, dat heeft de tsunami overleeft. Het grote bhoedabeeld geeft de hoogte aan  hoe hoog de golf was. Het water kwam tot aan de schouders. Na het museum zijn we doorgereden naar Galle. Dit is ongeveer 25 km rijden. In Galle naar het fort geweest

Dit is vroeger een handelsnederzetting geweest voor Nederlandse kooplieden en soldaten. We zijn helemaal rondgelopen, maar vanwege de warmte, hebben we uiteindelijk met de tuk tuk nog een stukje rondom het fort gereden. De energie was weer op. Weer lekker uitgewaaid in de tuk tuk en weer lekker doorgereden naar het strand, Wijaya beach. Hier kon je alleen komen via de ingang van de hotels/guesthouses. Dit hebben we ook gedaan en wanneer we daar wat eten/drinken is dat geen probleem als je geen gast bent. Wat was dit een heerlijk plekje aan zee. Lekker naar de golven gekeken, waar de schildpadden af en toe boven water adem kwamen happen. Een heerlijke wrap met kip gegeten en nog even door de zee gewandeld. Op de terug weg door de politie aangehouden, maar alle papieren waren gelukkig in orde. We mochten ook weer gewoon doorrijden. Nog even gezwommen in het zwembad en het zonnetje gaat weer langzaam onder.

Monument tsurnami 2004Bhoeda, water tsurnami heeft tot aan de schouders gestaan 15 meter hoogFort GalleDelawella beachFort Galle

1. Marian:
    10 maart 2024
    Museum heeft wel indruk gemaakt. Kan me dat ook wel voorstellen. Daarna weer even proberen bij te komen.
    Een goede besteding van de dag.
    Op naar de volgende dag.
  2. RIA van Bergen:
    11 maart 2024
    Geweldig mooi allemaal genieten groetjes RIA

Jouw reactie