Dag 19: van Sigiraya naar Trincomalee

24 maart 2024 - Trincomalee, Sri Lanka

Vanochtend weer alles ingepakt. Het is vandaag weer een reisdag. We hadden besloten om onderweg te ontbijten. Dit zat niet inbegrepen bij de kamer. Ik hoopte op een smoothiebowl of toast met avocado. Helaas was dat restaurantje nog niet open. Aan de overkant ontbeten. Pannekoek met banaan en een omelet en wederom een banaan lassie milkshake. Heerlijk. Vandaag weer 100km rijden met Truus. Het eerste stuk ging goed totdat we moesten tanken. Kortste tankstation was 15 km rijden en dan moesten we weer terug. Aan iemand gevraagd en idd we moesten terugrijden. En maar hopen dat we het nog 15 km redden. Nog langs politie gereden en gevraagd, maar helaas geen benzine. Dan maar rijden. De politie had nog aan een kraantje gedraaid, de reserve. Na een paar meter begon Truus toch te pruttelen en wilde ze ook niet meer starten. Er zit nog een reservehendel op die tuk tuk, waarmee je handmatig kan starten zonder sleutel. Helaas er gebeurde niks. Er stopte een wit busje waar 4 mannen uitstapten. Bleek dat de politie het benzine kraantje dichtgedraaid had ipv op reserve. We konden weer rijden.  Maar na een paar meter begon Truus weer te pruttelen. Er stopte een jeep, maar die moest niet de kant op van het tankstation helaas. Maar daar kwam het witte busje weer. De jeep had een lege fles en het busje zou benzine voor ons gaan regelen. Busje rijdt weg stopt er een scooter. Die kijkt in de tank en daar zit toch nog benzine in. Dat is het probleem dus niet. David naar de accu gekeken en bleek dat de accuklem los zat. Deze beetje vastgeklemd en toen starte Truus weer. En nu, we konden niet wegrijden want het witte busje was benzine regelen. We stonden daar in de volle zon en op een weg waar de olifanten kunnen oversteken. Kreeg het daar een beetje op mijn zenuwen. Gelukkig kwam het busje snel terug met een fles benzine. Tank weer gevuld, benzine kraan open en accuklem beetje vastgezet. En wat zijn er dan toch lieve mensen op de wereld. De vier mannen wilden niks voor de benzine en ook geen geld voor de hulp. Hoe mooi is dat dan toch weer. Welkom in Sri Lanka werd er nog gezegd. Snel teruggereden naar een tankstation. Truus volgetankt en met een tang de accuklem laten aandraaien. Gelukkig is David dan toch technisch aangelegd. Nu kunnen we weer opnieuw beginnen aan onze doorreis. We waren weer bij het startpunt van vandaag. Weer langs de politie, die zwaaiden allemaal vrolijk. Onderweg nog drinken gehaald, even iets anders dan water. En nog bij een bakkertje gestopt voor lekkere verse koekjes. De weg was saai om te rijden. 89 km rechtdoor zonder afslag. Maar wel lekker rustig op de weg. Achterin heb ik genoeg te kijken, want er gebeurt vanalles langs de weg. Weer aangehouden door de politie. Alleen maar een gezellig praatje. Papieren waren niet nodig. We hebben toch wel veel bekijks hier met Truus. Kinderen zwaaien ook altijd. Om 13.30 uur waren we in het hotel. Mooie grote kamer weer met uitzicht op het zwembad. Spullen uitgepakt en wat springt uit David zijn tas, een kikker. Die is 100 km meegereist. Zo zie je maar weer altijd tas dicht laten. Gelukkig springt die kikker hier uit de  tas en niet thuis. Duurde even voordat David die kikker weer gevangen had. Hij zit gelukkig weer buiten. Naar het strand gewandeld. Is maar 300 meter lopen. Het seizoen aan de oostkant begint pas in April. Dan stopt hier de regentijd en start de regentijd in het westen. Het is hier dus nog heerlijk rustig, met weinig toeristen. Alleen jammer op het strand. Er ligt toch wel heel veel afval en dat wordt niet opgeruimd helaas. De zee was wel heerlijk. Niet zo wild dan in het zuiden. Je kunt hier heerlijk zwemmen. En het zeewater was super warm. Meer dan 30 graden denk ik. De zeewind was koeler dan het water. Nog lekker langs het strand gewandeld. Terug naar het hotel om nog even in het zwembad te plonzen. Zit helemaal vol met Srilankaanse kinderen. Ik dacht een fullmoon party. Dat vieren ze hier ook groots elke maand. Maar er  bleek iemand te gaan trouwen en als verrassing waren alle vrienden van vroeger hier uitgenodigd met de kinderen. Kinderen in het zwembad en de ouders aan het eten en aan de drank. Ook eens leuk om mee te maken. Het is weer langzaam tijd om te gaan eten. Benieuwd wat de pot schaft vanavond.

Het was een pittige pot vanavond  maar wel heel lekker. Morgen gaan we lekker niks doen. Uitslapen en lekker naar het strand.

Nivella beachPech onderwegNivella beachVan Sigiriya naar trincomalee

1. RIA van Bergen:
    24 maart 2024
    Geweldig weer om te lezen spannend allemaal geniet nog ff groetjes RIA
  2. Marian:
    24 maart 2024
    Een reis met hindernissen 😅😅
    Ook nog leen verstekeling.,kan niet op. 🙃🙂
    In ieder geval weer een leuke dag.
  3. Monique van Bergen:
    Houd het spannend 😁
  4. Wilma Monfrance:
    25 maart 2024
    Het blijft geweldig om jullie reisverhaal te volgen maar wat gaat de tijd snel.
    Geniet ervan. Groetjes Wilma
  5. Monique van Bergen:
    25 maart 2024
    Dankje Wilma. De tijd vliegt idd voorbij. Maar het is vooral genieten hier.
  6. Monique:
    25 maart 2024
    Wat een leuke avonturen en heel leuk dit allemaal te lezen.
    Nog veel plezier 😘
  7. Monique van Bergen: