Dag 12: Kingdom Ecolodge naar Ella

18 maart 2024 - Ella, Sri Lanka

Weer terug in de bewoonde wereld. Om 6 uur nog een keer opgestaan. De helft van de groep ging vanochtend kajakken. Dat hebben wij gisteren gedaan. Wij hadden geluk, veel olifanten gezien. De groep van vanochtend heeft geen olifanten gezien. De olifanten zijn vannacht bezig geweest om toegang tot de lodge te krijgen. De lodge wordt dan gewaarschuwd met een alarmsysteem dat in verbinding staat met stroomdraden rondom te lodge. Om ze te verjagen worden dan vuurwerkpijlen afgeschoten om ze te verjagen. David is blijven slapen. Hij heeft 2 nachten niet geslapen van de warmte. Ik heb daar helemaal geen last van gehad. Ben alleen naar het water gewandeld in de hoop nog wat olifanten te zien. Helaas geen gezien. Om 8 uur nog een gezamenlijk ontbijt, dat weer heel goed en uitgebreid verzorgd was. Terug naar onze boomhut gewandeld. Hier zijn we om 9.15 uur met bagage opgehaald door de jeep. Naar het opstappunt teruggebracht en om 10.30 uur ging het gezelschap weer ieder zijn eigen weg. De meesten gingen naar het zuiden naar de stranden. Wij hebben ongeveer 50 km gereden richting Ella. Onderweg nog een bananenshake gedronken en even gestopt bij de Ravana waterval. Het was er heel druk. Alleen gestopt om een foto te maken. We wilden onze spullen toch niet onbeheerd achter laten. Doorgereden naar Ravana range hotel en daar onze spullen achter gelaten. Met Truus doorgereden naar de Ceylon theefabriek. Deze is in 1940 gebouwd door de Engelsen en in 1970 overgenomen door de Srilankaanse mensen. In 1970 produceerden ze 20 kg thee per maand. Nu 150 kg per maand. De theepluksters moeten nu 20 kg blaadjes plukken per dag verdeeld over 2x 2 uurtjes en krijgen hier 3 dollar voor betaald. Wanneer ze meer dan 20 kg plukken krijgen ze per kg 60 roepies meer betaald. Dat is ongeveer 0.15 eurocent. Het is heel hard werken voor heel weinig geld. Wij hebben ook thee geplukt en hadden een mandje van 2 kg op de rug. De vrouwen krijgen hier een mand van 8kg op de rug. We hebben er een half uurtje rondgelopen en niet eens de bodem van ons mandje gevuld. De gids heeft ons de fabriek laten zien. In het weekend is helaas geen productie. Handmatig heeft hij laten zien hoe het proces gaat van plant tot thee. Voor het maken van thee wordt maar een heel klein stukje van het bovenste gedeelte van de plant gebruikt. Afhankelijk van de duur van het proces en de temperatuur wordt de thee slapper of sterker. Hoe grover de thee hoe beter de kwaliteit. Er zitten dan ook meer antioxidanten in de thee en minder chemische stoffen. De beste thee is ook lichter van kleur, wanneer je deze mengt met water. Theepoeder is de slechtste thee. We vonden het heel interessant in ieder geval. Op de terugweg nog even gestopt bij Chill cafe voor een drankje en bruchetta met tomaat. David heeft nog even gezwommen bij het zwembad. Ik vond het al teveel afgekoeld. Mijn blog weer geschreven voor vandaag en straks weer op zoek naar een eettentje.

Groetjes

Thee plukkenTheefabriekThee proevenTheefabriek uva halpewattaTheefabriek

1. Wilma Monfrance:
    18 maart 2024
    Hoi Monique en David. Heel leuk om jullie reis te volgen. De tijd gaat wel snel vind ik .
    Geniet ervan. Groetjes
  2. Marian:
    18 maart 2024
    Was weer een leuke en informatieve dag leuk.
    Is volop genieten.
  3. Monique:
    18 maart 2024
    Leuk wat jullie allemaal ondernemen en nog leuker zo jullie te kunnen volgen.😘

Jouw reactie