Dag 4 Hanoi

11 mei 2018 - Hanoi, Vietnam

Vandaag alweer de laatste dag in Hanoi. Vanochtend 8.00 vertrokken met de bus voor een stadstour door Hanoi. Als eerste hebben we de Tran Quoc Pagode bezocht. Dit is wellicht de oudste pagode van Vietnam. Hierna het complex van Ho Chi Minh met het mausoleum, het voormalige werkhuis van Oom Ho en de One Piller Pagode bezocht. Verder door de tuinen en binnenplaatsen van de tempel van de literatuur gewandeld. Dit was voorheen Vietnams eerste universiteit. ALs laatste het Women's museum bezocht.
Keizer Ho Chi Min heeft 4 jaar in dit paleis gewoond en gewerkt. Tijdens de oorlog heeft hij hier in een bunker gezeten. Hij is gestorven in 1960 en zijn as wordt op 3 plaatsen bewaard. In noord, centraal en zuid Vietnam. In het noorden wordt de as in het mausoleum bewaard. De keizer wordt nog altijd levend gehouden bij de Vietnamezen. In hun gedachten is hij nog altijd niet dood. Het vrouwen museum was zeker ook de moeite waard om te bekijken. Hier wordt op een verdieping de rituelen van de geboorte en de trouwerij van de Vietnamezen tentoongesteld. 1 etage ging over de rol van de vrouw tijdens de oorlog. De vrouwen hebben hier zelfs meegevochten. Sommige vrouwen hebben zelfs een rol gespeeld bij de onafhankelijkheid tijdens de oorlog. Tevens werd een film gedraaid over hoe zwaar sommige vrouwen het hebben na het verlies van hun partner en hoe hard ze moeten werken om hun geld bij elkaar te krijgen om te overleven. Sommige vrouwen zijn soms 2 weken van huis en komen met 20 dollar per maand thuis. Dit alles hebben we gezien in deze morgen en in de zeer broeierige hitte. Zweet zweet. Vanmiddag vrije middag gehad maar geen puf meer gehad om iets te ondernemen. Gezellig gelunched bij de Thai met een aantal mensen, heerlijke eggcoffee gedronken (specialiteit hier in Vietnam) echt heel lekker en daarna in een roofbar neergeploft en lekker wat gekletst en rondgeken. Tijd om te douchen koffers weer te pakken want morgenvroeg moeten we de koffers om 7 uur buiten onze hotelkamer neerzetten en om 7.45 uur vertrekken we naar Halong Bay hier gaan we de boot op waar we 1 nacht op blijven slapen. Klaar voor de natuur.
Hanoi is een hele leuke stad met authentieke gebouwen. Zeker het oude gedeelte waar het hotel lag is heel apart. Elke straat wordt genoemd naar wat er verkocht wordt. Er is een schoenstraat, bloemenstraat, kleding, koffie, je kunt het zo gek niet bedenken wat er allemaal te koop en te repareren is. Maar na 3 dagen zijn we ook wel klaar hier en weer toe aan wat anders. Het is een heel druk programma. Ook qua tijd soms verlang je echt even naar rustig een terrasje pakken maar dan moeten we weer door. Maar we zijn weer een ervaring rijker en gaan nu een paar dagen genieten van de natuur en rust. In Hanoi is buiten de deur heel veel herrie maar geweldig om te zien hoe het verkeer en ook wij als voetgangers toch veilig kunnen oversteken tussen alle auto's scooters en straatverkopers door. We hebben in ieder geval genoten van deze 3 dagen en veel lol gehad met een gedeelte van de groep. Groetjes uit Hanoi

1. Frans en tiny gregoire:
    11 mei 2018
    leuke fotos amuzeer julie maar hier is het minder warmvoor de res alles goed groetjes
  2. Marian van Eck:
    12 mei 2018
    Ziet er prachtig uit.
  3. Bert van Eck:
    12 mei 2018
    Je doet goede je best om ons mee te laten genieten, ga zo door 😀