Dag 10 Hue

17 mei 2018 - Hue, Vietnam

Vandaag vond ik een hele zware dag. Heel erg warm. Volle zon 37 graden. Gevoelstemperatuur 44 graden. Ik heb nog nooit zoveel gezweet in mijn leven zelfs niet in de sauna. Blouse was zeiknat. En dan heel veel tempels bezoeken. Als eerste vanmorgen 8.00 uur vertrek met de bus naar de lokale markt de Dong Ba markt. Dit is de grootste markt van Hue. Wat een drukte. Af en toe wat een stank. Hier wordt alles verkocht. Groente en fruit, kruiden maar ook vis hele geplukte kippen met kop en poten allemaal vol met vliegen. Als je dat hier allemaal gezien hebt wil je niet meer eten. Daarna met de bus naar de verboden paarse stad. Dit was ooit het ommuurde privéterrein van de keizerlijke familie. De keizer had 500 vrouwen en 143 kinderen. Aansluitend een boottocht gemaakt over de Parfum rivier (Song Huong rivier). Even beetje uitwaaien. Voor de lunch de Thien Mu Pagode oftewel Linh Mu, een van de oudste pagodes van Vietnam. Deze werd in een klap beroemd toen een van de monniken zichzelf in 1963 in Ho Chi Minh City in brand stak. Bij deze pagode leven nog monniken deze voeden jonge weeskinderen op. De kinderen hebben ook een speciale haardracht. Afhankelijk van hoelang ze daar al zitten zijn ze stukken kaalgeschoren. Vanmiddag eindelijk weer eens een heerlijke lunch gehad. Deze was ook wat smaakvoller. Leek op babi pangan maar dan met vis. Lekker pittig rundvlees en kip in een honingsaus. Als voorgerecht kippensoep met champignons. En als toetje een flensje met mango. Daarbij een heerlijke mango smoothie. De buikjes zijn weer lekker gevuld. Na de lunch een aantal mensen bij het hotel afgezet deze wilden niet mee naar de graftombes. Met 6 personen met de bus doorgereden naar de tombe van keizer Tu Doc. Hier zijn de mannen en vrouwen apart begraven. Als afsluiter nog een lokaal dorpje bezocht waar ze nog de traditionele Vietnamese hoedjes maken van gevlochten plataanbladeren. Ook werden hier de wierookstokjes gemaakt met verschillende geuren. Lekker terug naar hotel. Heerlijk douchen en over 1,5 uur gaan we weer gezellig met een aantal mensen de stad in om iets te eten en drinken natuurlijk. Maar nu eerst even lekker uitrusten op onze heerlijke koele kamer. Groetjes en tot morgen dan gaan we verder naar Hoi An. Hier verblijven we 4 nachten en kunnen we onze dagen zelf invullen.

1. Bert van Eck:
    17 mei 2018
    Allemaal heel indrukwekkend !
  2. Frans gregoire:
    17 mei 2018
    nou dit is niet smakelijk op de markt ik was weg gelopen als ik daar bij was geweest
    en at de hele vakantie niet meer wat het weer betreft di is niets voor ons groetjes uit stein
    anmuzeer julle maar