Dag 17 Candidasa

30 september 2019 - Candidasa, Indonesië

Hallo allemaal,

Gisteravond heerlijk aan het strand bij het hotel gegeten. Na 2 weken eens een pizza genomen. David blijft het bij de rijst houden. Vanochtend ontbijten met een schitterend uitzicht op zwembad en zee. Dat is toch heerlijk als je weet dat het thuis slecht weer is. Na het ontbijt een scooter gehuurd voor 3 dagen. Het is toch wel een eind lopen naar het centrum en dan is eigen vervoer toch wel handig. Volgens David is de scooter maar een krakkemikkig ding, maar helaas je moet het er maar mee doen. Het rijdt en het remt gelukkig. Als eerste vanochtend naar Tenganan gereden. Hier wonen Bali Aga, de oorspronkelijke bewoners van Bali. De huizen in dit door een muur omringde dorp staan aan weerszijden van een lang terras met paviljoens. Tot de jaren 70 van de 20ste eeuw was Tenganan een gesloten gemeenschap, maar tegenwoordig wordt er entreegeld geheven. De donatie mag je zelf bepalen. Het wordt wel opgeschreven in een boek. Je naam, waar je vandaan komt, wat je betaalt en he handtekening. In juni/juli is er jaarlijks een feest. Een hoogtepunt van dit feest is dat mannen elkaar onder begeleiding van gamelan selunding muziek met doornige pandanbladeren te lijf gaan en de aanvallen met rotanschilden afweren. Het bloed dat er vloeit wordt beschouwd als offer aan de boze geesten. Na het gevecht worden de wonden verzorgd met een brandende mix van koenjit en azijn, die wonderlijk genoeg geen littekens achterlaat. De vrouwen weven er allerlei doeken. Het maken van een doek kan wel 5 jaar in beslag nemen. Mannen maken manuscripten van gedroogde waaierpalmbladeren en manden van gerookte klimplanten. Ongelooflijk hoe deze mensen nog leven in zo een kleine gemeenschap. Na de wandeling door dit dorp zijn we weer op de scooter gestapt en doorgereden naar Virgin Beach. Dit is een mooi strand met wit zand. Weinig toeristen en hele hoge golven. Jammer dat er toch weer bedelende kinderen en volwassenen rondlopen om vanalles te verkopen. Heerlijk op het strand gelegen met een hapje en een drankje. Het is vakantie toch. Daarna weer teruggereden naar het hotel en nog even lekker in het zwembad gezwommen. Een radler Orange gedronken en dan kunnen we ons alweer gaan klaarmaken voor het avondeten. Morgen staat de Pura Lempuyang op het programma en daarna kijken of we in Amed kunnen gaan snorkelen. Groetjes xx

1. Bert van Eck:
    30 september 2019
    Het is elke dag weer leuk om je verhaal te lezen, nog veel plezier.
  2. Frans gregoire:
    30 september 2019
    geniet er nog maar wat van want de vakantie is zo weer voobij
    groetjes pa en ma en indy
  3. Wilma Monfrance:
    30 september 2019
    Heerlijk al jullie verhalen. Ik vind het erg leuk om alles te lezen. Groetjes
  4. RIA van Bergen:
    Leuk die verhalen xxx
  5. Monique:
    1 oktober 2019
    Leuk om jullie zo te volgen en op de hoogte te blijven XXX