Dag 13 nationaal park West Bali

26 september 2019 - Pemuteran, Indonesië

Hallo allemaal,

Onze laatste dag alweer in Pemuteran. Vandaag stond het nationaal park op de planning in West Bali. Ons plan was om daar met de scooter heen te gaan een gids te regelen en dan zelf door het park te wandelen. Voor de zekerheid bij een aantal reisbureautjes gevraagd en ook zij zeiden dat het qua prijs niet uitmaakt of je zelf gaat of met een organisatie. Bij onze villa nog eens gevraagd en zij zaten ook op hetzelfde bedrag. Alleen via onze villa hadden we meerdere mogelijkheden omdat een vriend van de eigenaar ranger was in het park. We konden dan een trekking doen of fietsen door het park, snorkelen of kajakken. We mochten er twee kiezen. Aangezien we gisteren al waren wezen snorkelen wilden we dit onderdeel overslaan. Uiteindelijk gaan wandelen en kajakken. In het park leven civitkatten, diverse hertensoorten, vogels, apen en enkele Javaanse bantengs. De laatste Balinese tijger werd in 1937 door een Nederlandse jager doodgeschoten. Het park is een toevluchtsoord voor de bedreigde jalak putih de kleine witte Balinese spreeuw. De spreeuw heeft prachtige blauwe vlekken rond de ogen en zwarte punten aan de vleugels. Door illegale jacht zijn er nog maar weinig vogels over in het park. Het park heeft ook een aantal luxe villas die je kunt huren en een hele luxe spa. Na een rondleiding van de ranger zijn we samen met hem door het park gewandeld in de volle zon. Het park was heel droog omdat hier nu bijna geen regen valt. Na oktober veranderd dat natuurlijk weer dan begint hier weer de regentijd. Na 2 uurtjes wandelen, niet zo heel veel dieren gezien. Herten, apen, eekhoorns, vogels. Die zie je in Nederland ook natuurlijk, maar is toch anders hier in de vrije natuur. Na de wandeling kwamen we volgens mij in een opname van expeditie Robinson terecht. Heel mooi verlaten strandje met een aantal ligbedjes in een mangrove bos. Hier mochten we kajakken en hadden we twee uurtjes de tijd voor ons zelf. We wilden de fotocamera niet meenemen in de kajak en er was verder niemand. Onze tas in een handdoek gewikkeld en op een ligbedje neergelegd. Een uurtje gekajakked in het heldere water. Toen we terugkwamen op het strand had er een ravage plaatsgevonden bij onze tas. Niet door mensen maar door apen. Onze hele tas lag ondersteboven. Alles was er uitgehaald. De apen waren op zoek geweest naar eten. Maar dit zat niet in de tas. Fotocamera lag op een ander bedje open en bloot. De zonneolie hadden ze opengemaakt en op de fles gebeten. Gelukkig was er niks weg. En de camera te zwaar om mee te nemen denk ik. Hadden we geluk mee. Hier zijn de apen de dieven dus. Achteraf zagen we dat er een ruimte met lockers beschikbaar was. Nog even lekker een uurtje relaxen aan het strand. De gids komt ons om 12 uur halen en brengt ons naar het restaurant. Wat een mooi complex met een hele mooie infinnity pool direct aan het strand. Hier mogen we onze 3 gangen lunch gaan nuttigen. Greek salat-heerlijke krokante kip zoet zuur met witte rijst-karamel pudding. Dit was onze lekkerste maaltijd tot nu toe hier in Bali. Daarna hebben we de hele middag van het zwembad gebruik mogen maken. Wat een rust hier. Heel weinig toeristen. Een hele super de luxe mooie locatie en heerlijk eten en drinken. Op het eind van de dag zijn we weer afgezet bij onze eigen villa. Wat een ultiem vakantiegevoel weer. Samen genieten xxx

1. Frans gregoire:
    26 september 2019
    prachtige foto*s dit was zeker een hele belefenis hou juli maar taai
    geweldig gr uit stein pa en ma en indy
  2. Saskia:
    26 september 2019
    Hoi. Zo te lezen genieten jullie volop. Mooie verhalen en foto's.
    Veel plezier nog.
    Groetjes Saskia
  3. Bert van Eck:
    27 september 2019
    Was weer leuk om te lezen, lekker genieten.