Dag 9 Hue

16 mei 2018 - Hue, Vietnam

Gisteravond besloten om met 6 mensen van de groep in het hotel te eten. Volgens onze reisleider zouden er weinig restaurantjes zijn en in de lokale restaurantjes zouden ze geen Engels spreken. Niet alleen op straat maar in het hotel spreken ze ook geen woord Engels. We waren als enige zes in de eetzaal en de deur ging gelijk op slot. De kaart stond gelukkig wel in het Engels maar ondanks dat begrepen ze nog steeds niet wat we wilden eten. We dachten wat frite, biefstuk en sla besteld te hebben maar we kregen giga grote hoeveelheden toen ik de frite op had was ik al helemaal verzadigd en toen kwam nog een kom sla en een heel bord biefstuk per persoon veel te veel dus maar ja het was wel lekker. Vandaag 8.30 uur vertrek met de bus naar Hue. Vroegere hoofdstad van Vietnam. Als eerste hebben we de Vinh Moc tunnels bezocht. Dit is een ondergronds tunnelnetwerk dat werd gebouwd als toevluchtsoord voor dorpsbewoners uit het noordelijk deel van de DMZ (demilitarized zone) Hier konden ze ontsnappen aan de intense Amerikaans bombardementen. De mensen leefden in de tunnel leefden per 2 m2 met 4 personen. Constant in het donker. Enigszins verlicht met olielampen. De tunnels zijn op sommige plekken maar 1.50 meter hoog. Wij moesten dus constant gebukt lopen. Daarna met de bus doorgereden naar de grens van Noord en Zuid Vietnam. Noord en Zuid is met elkaar verbonden door de beroemde Hien Luong brug over de Ben Hai Rivier. Precies in het midden is een witte streep getrokken de grens van Noord en Zuid Vietnam. De brug is zelfs in twee kleuren geschilderd blauw en geel. Zuid Vietnam (kapitalisme) wil niet bij het noordelijke communisme horen. Het noorden wil er graag een centraal Vietnam van maken maar dat gaat niet lukken. Bij de brug nog een museum bezocht met allerlei foto's over de oorlog, heel indrukwekkend allemaal. Daarna naar het hotel in Hue (Than Lich) waar we twee nachten blijven. Wederom mooie grote kamer , met grote badkamer. Na het douchen richting centrum gelopen waar we een gedeelte van de groep tegenkwamen. In een leuk tentje egg koffie gedronken jaja dat is koffie die ik zelfs lekker vind. Koffie met opgeklopt eiwit heerlijk. De koffie moet je eerst goed doorroeren en dan opdrinken. Hierna op een heel leuk terras terecht gekomen langs het water. Allerlei lampionnen als verlichting zag er heel gezellig uit. Uiteindelijk hier ook frite besteld want echt honger hadden we niet en nu weer lekker terug naar het hotel. Was weer een mooie dag met heel veel nieuwe indrukken. Morgen om 8 uur weer op pad. Lekker slapen xxx

1. Frans gregoire:
    16 mei 2018
    heel indrukwekkend maar voor ons meschien te vermoeien d gr pa en ma
  2. Marian van Eck:
    16 mei 2018
    Een heel actieve vakantie.leuk!!!