Dag 14 en 15 van Hoi An naar Qui Nhon

22 mei 2018 - Qui Nhon, Vietnam

Gisteren een heerlijke relaxdag gehad aan het strand. 's Morgens nog een heerlijke strandwandeling gemaakt, heerlijk met de voeten door het hele mooie water. Jammer dat het strand hier en daar toch vervuild is. Hele stukken waar de piepschuim langs de kust ligt en dat blijft daar gewoon liggen. Heel jammer. Op een terras met uitzicht op zee heerlijke milkshake gedronken en daarna weer teruggelopen. Met een aantal mensen 's middags samen geluncht aan het strand en nog heerlijk wat gezwommen. In de namiddag komen hier hele hordes Aziaten zwemmen met kinderen en dan is de rust voorbij. Weer terug naar het hotel gefietst met gevaar voor eigen leven. Alles rijdt hier door elkaar. Auto''s halen in, scooters komen links en rechts voorbij, maar de scooters komen je ook tegemoet want die rijden gewoon ook links van de weg. Maar we hebben het hotel weer veilig bereikt. Nog even een terrasje gepikt en daarna weer douchen en ons weer klaarmaken voor het avondeten. 's Avonds weer gezellig met zijn zessen gegeten. Ik.heb maar eens pizza genomen ipv rijst. Heerlijke tomatensoep gehad en als toetje pancake met banaan.
Vandaag een hele lange reisdag gehad. Vanochtend om 7.30 uur vertrokken met de bus naar onze volgende bestemming Qui Nhon. 308 km voor de boeg. Tijdens de rit gestopt bij de historische plaats My Lai. Deze plaats is op 16 maart 1968 in de vietnamoorlog hard getroffen tijdens een Amerikaanse aanval. 504 mensen vonden hier de dood. 3 troepen werden ingezet. 1 om de mensen te doden, 1 troep om alle huizen te verbranden en 1 troep om alle bomen en dieren te vermoorden. We kregen eerst een film te zien over een Amerikaanse helikopterpiloot die uiteindelijk 10 mensen heeft gered. Deze piloot wilde terug gaan naar dit oorlogsgebied en had gehoopt om nog een van deze mensen terug te zien. Dit is niet gelukt. De man die hij had willen ontmoeten is opgenomen in een psychiatrische kliniek en daarna verdwenen. Na de film hebben we nog een stuk gezien van de huizen die verwoest waren en enkele graven van families. Heel indrukwekkend allemaal en we waren allemaal stil toen we naar buiten kwamen. Had veel indruk op iedereen gemaakt. 'S Middags een heerlijke lunch gehad aan een heel mooi verlaten strand. Lag een heel mooi ressort bij maar dat was volgens mij gesloten was niemand te zien en het zwembad zat geen water in. Rond 16.30 uur waren we in ons hotel. Dit ligt aan het strand en we hebben een kamer op de 10 de verdieping. We hebben een geweldig uitzicht. Vanavond hadden we de keus uiteten in het hotel daar zouden ze Engels spreken of buiten de deur eten waar ze alleen Vietnamees spreken volgens de reisleider. We gingen het toch maar buiten de deur proberen. Wat een hilarische avond. Wat hebben we gelachen. We kwamen in een visrestaurant terecht daar was het heel druk dus dat zou wel goed moeten zijn. Met alleen een Vietnamese kaart oei. Met Google translate garnalen met rijst proberen te bestellen voor 5 personen. 1 persoon durfde het eten niet aan. Volgens de ober geen rijst terwijl iedereen rijst aan het eten was. Wij langs verschillende tafels kijken wat de mensen aan het eten waren maar zo kwamen we niet verder. Toen kwam de ober met een grote vis aanzetten of we die wilden hebben. Laten we die dan maar proberen. Uiteindelijk hebben we allemaal 3 heerlijke grote garnalen aan een stokje gespiesd gekregen. Vervolgens kwam de ober vragen via Google translate of we frite wilden. Dat is altijd goed natuurlijk. Aangezien de frite een rare smaak hadden hebben we ze maar in de chilisaus gedoopt en toen smaakten ze best lekker. Uiteindelijk hebben we nog een heerlijke gegrilde vis gekregen. Al met al toch lekker gegeten. Hopelijk denkt onze maag daar vandaag en morgen ook zo over. Nog ergens wat gedronken en toen werden we om 22.00 uur weer naar buiten gedirrigeerd. Nog even naar het dakterras op de 12 de verdieping van het hotel. Het begon flink te flitsen dus ook hier worden we uiteindelijk vriendelijk verzocht om .te vertrekken. Dan maar slapen want morgen gaan we weer verder naar Nha Trang.